تحقیق مدیریت ماشینهای راه‌سازی ۲۱ ص

تحقیق مدیریت ماشینهای راه‌سازی ۲۱ ص

تحقیبق مدیریت ماشینهای راه‌سازی
دسته بندی معماری
بازدید ها ۱۲
فرمت فایل docx
حجم فایل ۲۱ کیلو بایت
تعداد صفحات فایل ۲۶

تحقیق مدیریت ماشینهای راه‌سازی 21 ص

فروشنده فایل

کد کاربری ۷۶۱۲

کاربر

تحقیق مدیریت ماشینهای راه‌سازی

مقدمه

از زمان بشر اولیه تا کنون، انسان همواره سعی داشته تا با ابداع و به کار گرفتن آلات مکانیکی عوارض سطح زمین را به گونه‌ای تغییر دهد تا نیازهای او را رفع نماید.

وسایل ابتدایی که توسط بشر اولیه در ساختن کلبه‌ها و سرپناه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت با گذشت زمان به ماشین‌آلات پیچیده و عظیمی تبدیل شده است که در ساختمان شاهراه‌ها و آسمان‌خراشها به کار می‌رود. قسمت بزرگی از این ماشین‌آلات در عملیات خاکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملیات خاکی عبارت از تغییر شکل و تغییر مکان مواد سطح زمین می‌باشد.

بدون تردید ماشین‌آلاتی که در آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت از حیث ظرفیت و قدرت کاربردی با ماشین‌آلات امروزی قابل مقایسه نخواهند بود و مهندسین راه و ساختمان در تکامل و حتی ابداع ماشین‌آلات مزبور نقش قابل توجهی به عهده خواهند داشت.

امید است استفاده از روشهای صحیح برنامه‌ریزی، برآورد و فنون اجرا باعث بالا رفتن استاندارد کاربردی برای یک مهندس راه و ساختمان که مسئولیت اداره ماشین‌آلات را به عهده دارد بشود.

البته برای اداره کارگاه علاوه بر مطالب فوق مهندس باید آشنا به فنون برنامه‌ریزی (CPM/PERT) و همچنین روشهای کنترل هزینه و اصول کلی مدیریت و غیره باشد تا بهترین نتیجه از عملیات عاید گردد. در این تحقیق سعی شده است تا با معرفی ماشین‌آلات راه‌سازی و توضیح نحوه عملکرد آنها گامی نو در جهت شناخت ماشین‌آلات راه‌سازی و استفاد بهینه از آن برداشته شود.

جرثقیلها

مقدمه

جرثقیل تشکیل شده از یک اتاق فرمان و یک تیر بلند مشبک (بوم Boom) و یک قلاب (شکل۲-۲). جرثقیل‌ها معمولاً برای بلند کردن اجسام سنگین، حرکت دادن آنها چه به وسیله تیر مشبک فلزی و چه از طریق حرکت جرثقیل و قرار دادن بار مربوطه در محل مربوطه به کار می‌روند. علاوه بر قلاب مذکور دردستگاه فوق، تعداد دستگاه‌های مخصوص دیگر وجود دارند که به منظورهای مختلف به کار می‌روند (شکل ۳-۲). این دستگاه‌ها همه به انتهای تیر مشبک بلند جرثقیل وصل می‌شوند.

اجزاء اصلی یک جرثقیل در شکل ۴-۲ مشاهده می‌شود. گرچه تیر مشبک صفحه گردان اتاقک کنترل و ارابه جرثقیل از نوع هیدرولیکی موجود است ولی کابل متصل به قلاب که برای بلند کردن اجسام به کار می‌رود هیدرولیکی نیست. یک جرثقیل کامیونی بزرگ (۱۳۰ تنی) در شکل ۵-۲ نشان داده شده است.

ظرفیت

ظرفیت صحیح جرثقیل در درجه اول از روی شعاع آن تعیین می‌شود. شعاع عمل جرثقیل عبارت است از فاصله افقی بین مرکز چرخش اتاق کنترل تا قلاب انتهای تیر مشبک. این فاصله تابع طول تیر مشبک و زاویه آن با سطح افق می‌باشد. سایر عواملی که خاصیت تعیین کننده در ظرفیت جرثقیل دارند، عبارتند از: نوع زمین محل کار، وزن وزنه تعادل، نوع و اندازه کابل فلزی متصل به قلاب، وضعیت تیر مشبک نسبت به اتاق فرمان و وضعیت مکانیکی جرثقیل.

کارخانه‌های سازنده معمولاً جدول مخصوصی تهیه می‌کنند که ظرفیت جرثقیل در شرایط مختلف از روی آنها تعیین می‌شود. شاخص‌های الکترونیکی بارسنجی وجود دارند که در هر لحظه بار حقیقی تیر جرثقیل را مشخص کرده و در صورتی که این بار به حد ظرفیت تیر نزدیک شود اخطار می‌کنند. با این‌همه لازم است طبقه‌بندی جرثقیل‌ها از روی ظرفیت آنها و واژه بار واژگونی تشریح گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *