مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارتباط استرس با سن

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارتباط استرس با سن

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارتباط استرس با سن دارای منابع کامل (فارسی و انگلیسی)
دارای رفرنس دهی استاندارد دارای گارانتی بازگشت وجه
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها ۵
فرمت فایل doc
حجم فایل ۵۳ کیلو بایت
تعداد صفحات فایل ۵۸

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارتباط استرس با سن

فروشنده فایل

کد کاربری ۷۲۴۳

کاربر

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارتباط استرس با سن

دارای منابع کامل (فارسی و انگلیسی)

دارای رفرنس دهی استاندارد

تعداد صفحات :۵۸

فرمت: docx

استرس و سن

مقدمه

استرس جایگاه مهمی در مباحث روان‌شناسی‌ دارد و روان‌شناسان چگونگی واکنش به عوامل‌ استرس‌زا را از دیدگاه‌های مـختلف مـورد بحث و بررسی قرار داده‌اند. هانس سلیه ‌(۱۹۷۶) استرس را یـک واکـنش به محرک‌های محیطی تعریف می‌کند. به اعتقاد‌ لازاروس‌ (۱۹۸۹) استرس‌ حالت تنش روانی است که به وسیله رویدادها و فشارهای جسمانی، روانی و اجتماعی به‌ وجود می‌آید. به بیان دیگر، هر محرکی کـه تـمامیّت زیستی، روانی و اجتماعی انسان را تـهدید کند، عامل اسـترس‌زا نامیده می‌شود و موجب‌ استرس می‌شود. می‌توان گفت کسانی که بیشتر در معرض عوامل استرس‌زا قرار دارند، برای ابتلاء به انواع ناراحتی‌های جسمانی و روانی‌ مستعدترند. تفسیر و ارزیابی ادارکی فرد از عامل استرس‌زا(استرسور)در شدت و میزان‌ اثرگذاری عامل‌ استرس‌زا‌ در انـسان نـقش به‌سزایی دارد (شفیع آبادی، ۱۳۸۴).

استرس به صورت پاسخ‌های متنوع بدنی(سردرد، سرگیجه، دردهای شکمی، بی‌خوابی، خستگی)، روان‌شناختی (نارضایتی از موقعیت موجود، اضطراب، تنش، بی‌قراری، افسردگی)، و رفتاری (استفاده از دارو، سیگار، داروهای اشتها آور) متجلی می‌شود. ازاین‌رو، در استرس‌ علایمی نظیر بیم و نگرانی، نزدیک بودن خطر، ناتوانی در تمرکز حواس، احساس تنش، احساس‌ ناتوانی‌ در‌ برخورد‌ با موقعیت‌ها و سعی در‌ اجتناب‌ از‌ آنها، ناتوانی در گفتار و ناهماهنگی حـرکتی، تنش عـضلانی، افزایش ضربان قـلب و فشار خون، خشک شدن دهان، و تکرّر ادرار به خوبی‌ مشهودند. لازم به یادآوری است‌ که‌ اضطراب‌ و استرس رابطه نزدیکی دارند و اضـطراب بر‌ اثر استرس‌ حاصل می‌شود. هرچه کنترل فرد بر روی موقعیت‌ها و محرک‌های استرس‌زا بـیشتر باشد، کمتر مـضطرب مـی‌شود. به عبارت دیگر، فرد زمانی دچار اضطراب می‌شود‌ که‌ راهی‌ برای‌ کنار آمدن با عوامل استرس‌زا پیدا نکند. (شفیع آبادی، ۱۳۸۴).

فرد در برابر عوامل‌ اسـترس‌زا (استرسورها) می‌تواند ‌ ‌دو نـوع واکنش داشته باشد: اول پاسخ‌ به صورت ناکامی که با علائمی نظیر سردرد، اختلالات معده‌ای، آشفتگی خـواب، فشار خـون بـالا، کهیر‌ پوست‌ و در نهایت با افسردگی همراه است. دومین نوع پاسخ به صورت اضطراب‌ است‌ که با احساس بـی‌کفایتی، نبود اطمینان، ابهام در تفکر، و گاهی هراس همراه است. اضطراب شدید با نشانه‌هایی مانند تیک، کهیر پوست، تغییر صدا، و‌ کـاهش‌ وزن‌ مشخص می‌شود(مارکیدس و کوپر‌، ۱۹۸۹).

انسان در‌ همه‌جا‌ و در همه‌سنین در زمینه‌های گوناگون به نوعی دچار استرس و عوارض ناشی از آن است. همچنین مطالعات نشان داده است که نوع رویدادهایی که موجب استرس می گردد در سنین مختلف متفاوت خواهد بود. در پژوهش حاضر سعی بر این است که در مورد ویژگی دوره های مختلف زندگی و استرس های خاص آن دوره و روش های برطرف کردن آن بحث گردد.

دوران کودکی(تولد تا ۱۲ سالگی)

آنچه افراد جامعه، در زندگی روزمره، کودکی می نامند برحسب جامعه و فرهنگی که به آن تعلق دارند متفاوت است. کودکی در ساده ترین بیان و به عنوان یک گستره سنی یکپارچه و متمایز از دوره های دیگر زندگی، به دوره ای که از تولد تا نوجوانی ادامه دارد اطلاق می گردد. دوره کودکی به سه دوره کوچکتر تقیسم می گردد:

الف) کودکی اول: کودکی نخست (از تولد تا حدود دو سالگی)

ب) کودکی دوم: کودکی میانه (ازدو تا شش-هفت سالگی)

ج)کودکی سوم: کودکی پایانی (از شش-هفت تا یازده – دوازده سالگی) (منصور، ۱۳۹۳).

.
.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارتباط استرس با سن

منابع فارسی

ابوالقاسمی، شهنام. (۱۳۸۶). روان شناسی رشد (با تاکید بر بهداشت روانی و راهکارهای تشخیصی، درمان و تربیتی). تنکابن: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن.

احدی، حسن و جمهری، فرهاد. (۱۳۸۹). روان شناسی رشد: نوجوانی و بزرگسالی (جوانی میان سالی و پیری). تهران: نشر آینده درخشان.

احمدی، سید احمد. (۱۳۸۲). روان شناسی نوجوانان و جوانان شامل ویژگی های زیستی، شخصیتی، رفتاری، شغلی و جنسی. اصفهان: انتشارات مشعل.

بای، محبوبه. (۱۳۹۱). استرس ها و پریشانی های دوران نوجوانی بلوغ. پیوند، شماره ۳۹۰ و ۳۹۱: ۶۳-۵۹.

برک، لورا. (۲۰۰۷). روان شناسی رشد (از نوجوانی تا پایان زندگی). ترجمه یحیی سید محمدی (۱۳۸۷). جلد دوم، تهران:نشر ارسباران.

بیابانگرد، اسماعیل. (۱۳۸۹). روان شناسی نوجوان. چاپ سیزدهم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

خدایاری فرد، محمد؛ و پرند، اکرم. (۱۳۹۰). استرس و روش های مقابله با آن. چاپ دوم، انتشارات دانشگاه تهران.

زهرا کار، کیانوش. (۱۳۸۷). مشاوره استرس (پیشایندها، پیامدها و راهبرهای درمانی استرس). تهران: انتشارات بال.

سلحشور، ماندانا. (۱۳۹۰). ترس ها و اضطراب دوران کودکی. تهران: پنجره.

سی وارد، بریان لوک. (۱۹۹۷). مدیریت استرس. ترجمه مهدی قراچه داغی، (۱۳۸۱). تهران: نشر پیکان.

سیف، سوسن؛ کدیور، پروین؛ کرمی نوری، رضا؛ لطف آبادی، حسین. (۱۳۹۲). روان شناسی رشد (۱). تهران سمت.

شرفی، محمد رضا. (۱۳۸۰). جوان و بحران هویّت. تهران: سروش.

شفیع آبادی، عبداله. (۱۳۸۴). نقش مشاور در کاهش استرس های دوره سالمندی. روان شناسی تربیتی، شماره ۱: ۱۰۴-۹۷.

صباغیان، زهرا. (۱۳۸۳). راه کارهایی برای کمک به بچه ها در جهت مقابله با استرس. پیوند، شماره ۳۰۴: ۵۸-۴۸.

کافی، سید موسی. (۱۳۸۹). از مجموعه حرفهای مشاور برای مامان و بابا، چگونه استرس کودکان خود را کاهش دهیم. رشت: سمام.

کهانا، گیریجا. (۲۰۰۱). استرس. ترجمه شقایق قندهاری. (۱۳۸۲). تهران: پیدایش.

لطف آبادی، حسین (۱۳۹۳). روان شناسی رشد (۲)، نوجوانی، جوانی و بزرگسالی. تهران: سمت.

ماسن، پاول. هنری؛ کیگان، جروم؛ هوستون، آلتا کارول؛ و کانجر، جان. جین وی. (بی تا). رشد و شخصیت کودک. ترجمه مهشید یاسایی(۱۳۸۷). چاپ یازدهم، تهران: نشر مرکز.

ماناسیس، کارتانیا. (بی تا). کلید های مقابله با اضطراب در کودکان و نوجوانان. ترجمه فرناز فرود(۱۳۸۵). تهران: انتشارات صابرین.

منصور، محمود. (۱۳۹۳). روان شناسی ژنتیک تحول روانی از تولد تا پیری. تهران: سمت

موسوی بجنوری، سید محمد. (۱۳۷۸). بلوغ. مجله پژوهشنامه متین، شماره ۲: ۹۸-۸۱.

نفر، نرگس. (۱۳۸۶). نوجوانی. مجله رشد معلم، شماره ۲۱۳: ۲۳-۲۲.

هومن، حیدر علی. (۱۳۷۷). پژوهش در زمینه سطوح و انواع استرس و راهبردهای مقابله با آن در دانشجویان دوره های کارشناسی دانشگاه تربیت معلم. طرح پژوهشی دانشگاه تربیت معلم.

وندرزندن، جیمز. (۲۰۰۱). روان شناسی رشد. ترجمه حمزه گنجی (۱۳۸۴). تهران: نشر ساوالان.

منابع لاتین

Amore M, Donato PD, Berti A, et al. (2007).Sexual and psychological symptoms in the climactric years. Maturitas; 56: 303-311.

Blake J. (2006). Menopause: Evidence based practice. Best practice Research.; 2(6): 799-839.

Blieszner, R., Rebecca, A. (1998). Problems with friends in old age. Journal of Aging Studies; 12 (3): 223-38.

Brown, Lorrain. (2008). “The incidence of study-related stress in international students in the initial stage of the international . Journal of studies in international education. Vol. 12, No.1, 5-28. http://Jsi, sagepub.com.

Compas, B. E. (1987). Stress and Life Events During Childhood and Adolescence.Clin. Psychol. Review, 7 , 275-302.

Cordon, Ingrid M. (1997). Stress. http://WWW.csun.edu/~vcpsy 00h/students/stress.htm.

Dennerstein L, Dudley E, Hopper J, et al. (2000). A prospective population based study of menopausal symptoms. Obstetrics & Gynecology.; 96(3): 351-358.

Fontana, David. (1990). Problem in Practice Managing Stress. The British Psychological Society & Rout/edge LTd.

Fridenberg, E., & Lewis, R. (1993). Boys Play Sport and Girls Turn To Others: Age, Gender and Ethinicity as Determainats of Coping. Journal of Adolescence, 16 , 253-266.

Graham GJE, Christian LM, Glaser K. (2006). Stress, age and immune function: Toward a life spans approach. Journal of Behavioral Medicine; 29 (4): 389-400.

Hamburg, D.A (1990). Preparing for Life : The Critical Transition of Adolesence .In Adolescent Behavior and Society. Edited by R.E. Muuss. Singapore : Mc Graw – Hill, Inc.

Huffman, Karen. (2006). Living Psychology. John Wiley & Sons. Inc.

Kumar, Arun ; Devi, Sint. Laxmi ; Yadav, C.P.; Kumar, Arvind; Yadav, L.B.; Sinha, B.L. (2002). Encyclopaedia of Psychology, ANMOL Publication PVT. LTd. New Delhi.

Larson, R., & Asmussen. (1991). Anger, Worry and Early Adolescence : an Enlarging World of Negative Emotions In Adolescent Stress, Caues and Consequence . Edited by M.E. Colten & S. Gore. New York : Aldine DE Gruyter.

Lazaurus, R. S., & Folkman, S. (1986). Stress Appraisal and Coping . New York, Springer, Pub. Company.

Leonard U. (2010).Stress in elder-household care system among a sample of employed women in Nigeria. European Journal of Social Sciences; 13 (4): 532-41.

Maercker, A., Forstemeirer, S., Enzaley, A., Krasi, G., Horler, E., Maier, C., et al. (2008). Adjustment disorder, posttraumatic stress disorder and depressive disorders in oldage. Comprehensive Psychiatry; 49 (2): 113-20.

Maia, F. O, Duarte, Y.A, Lucialebrao, M., Santos, J.L. (2006). Risk factor for morality among elderly people. Rev Saud Publics. 2006; 40 (6): 1-7.

Markham, Ursula. (1992). Managing Stress. ELEMENT, Inc.

Markides, K. S., & Cooper, C. L. (1989). Agging Stees, and Health. Chichester, England: John Wiley& Sons.

Mckinley NM, Lyon LA. (2008). Menopausal attitudes, objectified body consciouseness, aging anxiety, andbody esteem: European American womens body experiences in midlife. Body Image; 5(4): 375-380.

Phines, K. C. (2000). Disorder of aging and cognition. Atlanta: Stone Hall University.

Resterepo, A., & Brages, J.L. (1991). Conflict and Adaptation in Adolescent- Parent Conflict . In Adolescent Stress, Causes and Consequences. Edited by M.E. Colten & S. Gore. New York : Aldine DE Gruyter.

Smith, Dave. (2003). Stress Assessment questionnaire. Myskillsprofile.com.

Souza T, Caramelli P, Nitrini R, Chaves E.(2009). Stress symptoms and coping stretegies in healthyelderly subjects. Rev Esce EnFerm Usp; 43 (4): 801-7.

Torshim, TurbJorn; Wold, Bente. (2001). “school – related stress, school support, and somatic complaints: A General population study“. Journal of adolescent research. Vol. 16. No. 3, 293-303. http://Jar.sagepub.com.

Xiaojie, S., Lucas, H., Meng, Q., Zhauy, Y. (2011).Associations between living arrangements and health-related quality of life of urban elderly people. Quality of life research; 20 (3): 359-69.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *