مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع هیجان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع هیجان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع هیجان دارای گارانتی بازگشت وجه دارای رفرنس دهی استاندارد دارای منابع کامل (فارسی و انگلیسی) کاملترین در اینترنت
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها ۶
فرمت فایل doc
حجم فایل ۶۱ کیلو بایت
تعداد صفحات فایل ۲۴

مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع هیجان

فروشنده فایل

کد کاربری ۷۲۴۳

کاربر

مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع هیجان

دارای منابع کامل (فارسی و انگلیسی)

دارای رفرنس دهی استاندارد

تعداد صفحات :۲۴

فرمت: docx

راهبرد­های شناختی تنظیم هیجان

هیجان نقش مهمی در جنبه های مختلف زندگی نظیر سازگاری با تغییرات زندگی و رویدادهای تنیدگی زا ایفا می­کند.اصولاً، هیجان را می توان واکنش­های زیست­شناختی به موقعیت هایی دانست که آن را یک فرصت مهم یا چالش برانگیز ارزیابی می­کنیم و این واکنش­های زیستی با پاسخی که به آن رویدادهای محیطی می­دهیم، همراه می­شوند (گرانفسکی و همکاران، ۲۰۰۱).

هر چند هیجان­ها مبنای زیستی دارند، اما افراد قادرند بر شیوه­هایی که این هیجان­ها را ابراز می­کنند، اثر بگذارند. این توانایی که نظم­جویی هیجان نامیده می­شود، فرآیندهای درونی و بیرونی­­ای است که مسئولیت کنترل، ارزیابی و تغییر واکنش­های عاطفی فرد را در مسیر تحقق یافتن اهداف بر عهده دارد (تامپسون، ۱۹۹۴، به نقل از مشهدی، میردورقی و حسنی، ۱۳۹۰).

بنابراین نظم­جویی هیجان، یک اصل اساسی در شروع، ارزیابی و سازماندهی رفتار سازگارانه و هم­چنین جلوگیری از هیجان­های منفی و رفتارهای ناسازگارانه محسوب می­شود (گرانفسکی و همکاران، ۲۰۰۱).

این سازه یک مفهوم پیچیده است که طیف گسترده­ای از فرآیندهای زیستی، اجتماعی، رفتاری و هم­چنین فرآیندهایشناختی هشیار وناهشیار را در بر می­گیرد (گرانفسکی و همکاران، ۲۰۰۱).

به عبارت دیگر، واژه­ی نظم­جویی هیجان مشتمل بر راهبردهایی است که باعث کاهش، حفظ و یا افزایش یک هیجان می­شوند و به فرآیندهایی اشاره دارد که بر هیجان­های کنونی فرد و چگونگی تجربه و ابراز آنها اثر می­گذارد (جرمن، وان- در- لیندن، داکرمونت و زرماتن[۱]، ۲۰۰۶).

از آنجایی که نظم­جویی هیجان نقشی محوری در تحول بهنجار داشته و ضعف در آن، عاملی مهم در ایجاد اختلال­های روانی به شمار می­رود، نظریه پردازان بر این باورند، افرادی که قادر به مدیریت صحیح هیجاناتشان در برابر رویدادهای روزمره نیستند، بیشتر نشانه های تشخیصی، اختلال های درونی سازی از قبیل افسردگی و اضطراب را نشان می دهند (نولن- هاکسما، ویسکو، لیبومیرسکی[۲]، ۲۰۰۸). بنابراین می­توان گفت، نظم­دهی هیجان عاملی کلیدی و تعیین کننده در بهزیستی روانی و کارکرد اثربخش است (گرانفسکی و همکاران، ۲۰۰۱). که در سازگاری با رویدادهای تنیدگی­زای زندگی نقش اساسی ایفا می­کند (نولن- هاکسما و همکاران، ۲۰۰۸). به طور اجمالی می­توان اذعان نمود که افراد از روش­های مختلفی جهت نظم­جویی هیجاناتشان استفاده می­کنند و یکی از متداو­ل­ترین این روش­ها استفاده از راهبردهای شناختی است. راهبردهای نظم­دهی شناختی هیجان، فرآیندهای شناختی هستند که افراد برای مدیریت اطلاعات هیجان­آور و برانگیزاننده به کار می­گیرند و بر جنبه شناختی مقابله تأکید دارند؛ بنابراین، افکار و شناخت­ها در توانایی مدیریت، نظم جویی و کنترل احساس­ها و هیجان­ها بعد از تجربه­ی یک رویداد تنیدگی­زا نقش بسیار مهمی دارند (گرانفسکی و همکاران، ۲۰۰۱).

سال­ها پژوهش به نقش مهم تنظیم هیجان در سازش با وقایع تنیدگی­زای زندگی وضوح بخشیده است (گرنفسکی و همکاران، ۲۰۰۱).

تنظیم هیجان دلالت دارد بر به کار گماشتن افکار و رفتارهایی که در هیجان های آدمی تأثیر می­گذارند. هنگامی که انسان­ها تنظیم هیجان را به کار می­گیرند، چگونگی تجارب و تظاهر هیجان های خود را هم تحت اختیار می گیرند. گمان می­شود توانایی تنظیم هیجان خصیصه ای از خصوصیات هوش هیجانی است (بارون و پارکر[۳]، ۲۰۰۰، به نقل از امین­آبادی، دهقانی و خداپناهی، ۱۳۹۰).

هرچند که تعریف عملیاتی مفهوم تنظیم هیجان دشوار است بسیاری از محققین روانشناسی رشد سعی در مطالعه آن دارند. تحت سیطره درآوردن مفهوم تنظیم هیجان دشوار است، چرا که تظاهرات و تجارب هیجانی نیز حقیقتا حل نشده­اند و هیجان ها در محور فهم مفهوم هیجان ها درجات متفاوتی دارند. بر این اساس به تعریفی عملیاتی از خود هیجان که تلاش در وضوح بخشیدن به تعریف تنظیم هیجان دارد نیاز داریم. هیجان چیست؟ هیجان ها از دیدی کارکردی تلاش هایی همگرا توسط فرد محسوب می شوند، به منظور ابقاء، تغییر و یا خاتمه دادن به روابط میان فرد و محیط تأثیرگذار، گروهی ادعا دارند تنظیم هیجان وابسته به دو سطح است: فرایند تنظیم هیجان و بازده آن (گراس[۴]، ۱۹۹۹).


[۱]- Jermann, Van-Der-Linden, Dacremont ,& Zermatten

[۲]- Wisco & Lyubomirsky

[۳]- Baron & Parker

[۴]- Groos

مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع هیجان

منابع

احمدی، وحید (۱۳۹۰). طراحی و آزمودن الگویی از پیشایندها و پیامدهای شخصیت خودشیفته در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

امین­آبادی، زهرا، دهقانی، محسن و خداپناهی، محمد کریم (۱۳۹۰). بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی. مجله علوم رفتاری، دوره ۵، شماره ۴، ۳۷۱- ۳۶۵.

انجمن روانپزشکی آمریکا ( ۲۰۰۰ ). نسخه تجدید نظر شده­ی چهارمین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی. ترجمه­ی محمد رضا نیکخو و آوادیسیانس (۱۳۸۴)، تهران، انتشارات سخن.

بساک نژاد، سودابه و غفاری، مجید (۱۳۸۶). رابطه ی بین ترس از بدریختی بدنی و اختلالات روان شناختی در دانشجویان. مجله­ی علوم رفتاری، دوره ۱، شماره۲، ۱۸۷- ۱۷۹.

بهزادی پور، ساره، پاکدامن، شهلا و بشارت، محمد علی (۱۳۸۹). رابطه­ی بین سبک­های دلبستگی و نگرانی­های مربوط به وزن در دختران نوجوان. مجله علوم رفتاری. دوره ۴، شماره ۱، ۷۶- ۶۹.

پرویزی فرد، علی­اکبر، شاکری، جلال، صادقی، خیرالله، عامری، محمد رضا و پروین­نژاد، جعفر (۱۳۸۵). شیوع اختلالات روان- پزشکی در دانشجویان سال اول دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ۸۱- ۱۳۸۰. فصلنامه­ی علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، سال ۱۰، شماره ۲، ۱۲۹- ۱۲۰.

دادستان، پریرخ (۱۳۸۵). روانشناسی مرضی تحولی: از کودکی تا بزرگسالی (جلد دوم). تهران: انتشارات سمت.

زیمباردو، فیلیپ ج. و گریک، ریچارد جی. (۱۹۹۶). روان شناسی و زندگی. ترجمه مرضیه امینی و پرستو فیانگل (۱۳۸۰). شیراز: انتشارات نوید.

سادوک، بنیامین و سادوک، ویرجینیا (۱۳۸۵). خلاصه روانپزشکی. (جلد دوم). ترجمه­ی پورافکاری. تهران: انتشارات شهراب.

سروره عظیم زاده، بهناز، رضویه، اصغر و محرری، محمد رضا (۱۳۸۸). بررسی رابطه ی خوردن های آشفته با رفتارهای وارسی بدن در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، شماره ۴۲، ۱۴۸-۱۲۴.

شریفی، ماندانا (۱۳۷۹). بررسی رابطه ی سبکهای دلبستگی و انواع مکانیسم های دفاعی. پایان نامه­ی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تهران.

شمس­الدین، سعید، عزیززاده­فروزی، ناهید، علیزاده، سکینه، حق­دوست، علی اکبر و گروسی، بهشید (۱۳۸۸). ارتباط تصویر ذهنی از بدن با اختلالات خوردن. پژوهش پرستاری، دوره ۴، شماره ۱۵، ۴۳- ۳۳.

صفوی، محبوبه، محمودی، محمود و روشندل، اعظم (۱۳۸۸). بررسی تصویر ذهنی از جسم و ارتباط آن با اختلالات خوردن در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دوره ۱۹، شماره ۲، ۱۳۴-۱۲۹.

ضرغامی، مهران و چیمه، نرگس (۱۳۸۱). بررسی فراوانی نگرش های غیر طبیعی نسبت به خوردن وعوامل مرتبط با آن در دانش آموزان دبیرستانی شهر ساری در سال تحصیلی ۸۱-۱۳۸۲. مجله علمی- پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تابستان ۸۲.

عباسی سرچشمه، ابوالفضل (۱۳۸۴). بررسی رابطه ساده و چندگانه نگرش مذهبی، خوشبینی و سبک های دلبستگی با رضایت زناشویی در دانشجویان مرد متاهل دانشگاه شهیدچمران اهواز. پایان نامه ی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه شهید چمران اهواز.

عبدی، سلمان (۱۳۸۶). ارتباط علی بین مقایسه هیجانی، جهت گیری نقش جنسی، خودبازبینی و تنظیم هیجانی با همدلی اجتماعی در دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز.

……………….

مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع هیجان

منابع لاتین :

Aldao, A., & Nolen-Hoeksema, S. (2010). Specificity of cognitive emotion regulation strategies: A transdiagnostic examination. Behaviour Research and Therapy, 48, 974-983.

Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30, 217–۲۳۷.

Alipoor, S., Moazami-Goodarzi, A., Zarra-Nezjad, M. ,& Zaheri, L. (2009). Analysis of the relationship between eating attitudes and body shape in female student. Journal of Applied Sciences, 9, (10), 1994-1997.

Armstrong, J., & Roth, D. (1989). Attachment and separation d.ifficulties in eating disorders: A preliminary investigation. Journal of Eating Disorder, 8(2), 141-55.

Balzarotti, S., John, O. P., & Gross, J. J. (2010). An Italian Adaptation of the Emotion Regulation Questionnaire. European Journal of Psychological Assessment, 26(1), 61–۶۷.

Birbeck, D. (2003). Drummond Body image and the per-pubescent child. Journal of educational enquiry, 4(1), 117-127.

Bowlby, J. (1980). Attachment and loss: Loss, separation and depression. New York, Basic books, Vol 3.

Brackett, M. A., & Salovey, P. (2004). Measuring emotional intelligence as a mental ability with the Mayer–Salovey–Caruso Emotional Intelligence Test. In G. Geher (Ed.), Measurement of emotional intelligence (pp. 179−۱۹۴). Hauppauge, NY: Nova Science Publishers.

Brady, K. T., & Sinha, R. (2005). Co-occurring mental and substance use disorders: The neurobiological effects of chronic stress. American Journal of Psychiatry, 162, 1483−۱۴۹۳.

Brown, L. S., & Wright, J. (2001). Attachment theory in adolescence and its relevance to development psychopathology clinical psychology and psychotherapy. Clinical Psychology, 8(1), 15-32.

Brownell, K. (1991). Dieting and search for the perfect body: Where physiology and culture collide. Behavior Therapy, 22, 1-12.

Bydlowski, S., Corcos, M., Jeammet, P., Paterniti, S., Berthoz, S., & Laurier, C. (2005). Emotion-processing deficits in eating disorders. International Journal of Eating Disorders, 37, 321-329.

Cachelin, F. M.(2001). Ethnic differences in body size preferences: Myth or reality?. Nutrition, 17, 353-356.

Campos, J. J., Frankel, C. B., & Camras, L. (2004). On the nature of emotion regulation. Child Development, 75, 377–۳۹۴.

Carson, V. B. (2006). Mental health nursing. 4th Edition, Philadelphia: W.B.Saunders.

Carver, D. S., Johnson, S. L., & Joormann, J. (2008). Serotonergic function, two-mode

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *