مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت روان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت روان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت روان
مناسب برای پژوهشگران علوم تربیتی و روانشناسی
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع دارد (به شیوه APA)
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها ۵
فرمت فایل doc
حجم فایل ۳۱ کیلو بایت
تعداد صفحات فایل ۲۵

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت روان

فروشنده فایل

کد کاربری ۷۲۴۳

کاربر

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت روان

مناسب برای پژوهشگران علوم تربیتی و روانشناسی

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : دارد (به شیوه APA)

تعداد صفحات :۲۵

نوع فایل: قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه :

مفهوم سلامت روان

ریشه‌ی لغوی واژه انگلیسی‌ «health»، در واژه‌های، «haelp»، haelth»» (به معنای کـل) و «haelen» و(heal) انـگلیسی قدیم، و کلمه‌ی‌ آلمانی قدیم «heilida» و«heilen» (به معنای کل) است. گراهام[۱]‌ (۱۹۹۲) این ریشه‌های لغوی را با کلمات انگلیسی‌ «halig» و آلمانی قدیم«heilig»، به‌ معنای مقدس، ارتباط داده است؛ بنابراین، از نظر ریشه‌ی‌ لغوی، سالم‌ بودن‌ به معنای‌ «کلیت داشتن یا مقدس‌ بودن» است‌ و بدین‌ترتیب، ویژگی‌های‌ معنوی و فـیزیکی‌ (و نـه فقط فیزیکی) را شامل می‌شود (لطافتی بریس، ۱۳۸۹).

مفهوم سـلامت روانـى، در واقع جنبه‌اى از مفهوم کلى سلامت است. سازمان بهداشت جهانى سلامت را چنین تعریف‌ مى‌کند‌: حالت‌ سلامتى کامل جسمى، روانى، اجتماعى، معنوى و نه فقط‌ فقدان‌ بیمارى یا ناتوانى، که در آن فرد به توانایى‌هاى خودش پى مـى‌برد، مـى‌تواند بـا استرس‌هاى معمول زندگى کنار آید‌، بـه‌ صـورت‌ ثـمربخش و مولد کار کند و قادر به کمک به جامعه باشد ‌(برى[۲]و جنکینس[۳]،۲۰۰۷).

کارشناسان سازمان بهداشت جهای سلامت فکر و وران را این طور تعریف می کنند: «سلامت فکر عبارت است از قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه و مناسب» (میلانی فر، ۱۳۸۹).

مفهوم سلامت همچنین دربر گیرنده مفاهیمی همچون احساس خوب بودن و اطمینان‌ از‌ خودکارآمدی، اتکا به خود، ظرفیت رقابت، تعلق بین نسلی و خودشکوفایی توانایی‌های بالقوه فکری، هیجانی و غیره است و فـقدان بـیماری و عـلایم‌ را‌ نیز شامل می‌شود. سلامت روانی به عنوان یکی از ارکان سـلامتی، لازمه یـک زندگی مفید، موثر و رضایت‌بخش‌ فردی‌ است و مسئولیت سنجش، ارزیابی، کنترل، درمان و بهبود بخشیدن آن قبل از هرکس بر عهده متخصصان علوم‌ رفتاری‌ و اجتماعی می‌باشد (پاکیزه، ۱۳۸۷).

لوینسون[۴] و همکارانش در سال ۱۹۶۲ سلامتی روان را این طور تعریف کرده اند: «سلامتی روان عبارت است از این که فرد چه احساسی نسبت به خود، دنیای اطراف، محل زندگی و اطرافیان دارد و مخصوصا با توجه به مسئولیتی که در مقابل دیگران دارد، چگونگی سازش وی با درآمد خود و شناخت موقعیت مکانی و زمانی خویش حائز اهمیت است» (میلانی فر، ۱۳۸۹).

تودور (۱۹۹۶؛ ترجمه خواجوی، ۱۳۸۲)، سلامت روان را به شرح زیر تعریف می کند:

  1. سلامت روان شامل توانایی زندگی کردن همراه با شادی، بهره وری و بدون وجود دردسر است.
  2. سلامت روان مفهوم انتزاعی وارزیابی نسبی گراست از روابط انسان با خود، جامعه و ارزش هایش. و نمی توان آن را جدای از سایر پدیدهای چند عاملی فهمید که فرد را به موازاتی که در جامعه به عمل می پردازد، می سازد.
  3. سلامت روان، شیوه سازگاری آدمی با دنیا است، انسان هایی که موثر، شاد و راضی هستند و حالت یکنواختی خلقی، رفتار ملاحظه گرانه و گرایش شاد را حفظ می کنند.
  4. سلامت روان عنوان و برچسبی است که دیدگاه ها و موضوعات مختلف مانند: عدم وجود علایم ناتوان کننده، یکپارچگی کارکرد روان شناختی، سلوکی موثر در زندگی شخصی و اجتماعی، احساسات مرتبط با بهزیستی اخلاقی و معنوی و مانند آنرا در بر می گیرد.
  5. برای ارائه یک تئوری در مورد سلامت روان، موفقیت برون روانی کافی نیست، باید سلامت درون روانی را به حساب بیاوریم.
  6. سلامت روان، ظرفیت رشد و نمو شخصی است.
  7. سلامت روان، یک موضوع مربوط به پختگی است.
  8. سلامت روان، یعنی هماهنگی بین ارزشها، علاقه ها، و نگرش ها در حوزه عمل افراد و در نتیجه، برنامه ریزی واقع بینانعه برای زندگی، و تحقق هدفمند مفاهیم زندگی است.
  9. سلامت روان، در قیاس با سلامت جسم نیست، بلکه به دیدگاه و سطح روان شناختی ارتباطات فرد-محیط اشاره دارد. بخش مرکزی سلامت، سلامت روان است، زیرا تمامی تعاملات مربوط به سلامتی، به وسیله روان انجام می شود.
  10. سلامت روان ظرفیت کامل زندگی کردن به شیوه ای است که ما را قادر می سازد، نوعی وحدت بین ما و دیگران بوجود آورد.
  11. سلامت روان، توانایی عشق ورزیدن و خلق کردن است، نوعی حس هویت بر تجربه خود به عنوان موضوع و عامل قدرت فرد، که همراه است با درک واقعیت درون و بیرون از خود و رشد واقع بینی و استدلال.

پس از روش شدن مفهوم سلامت روان این ضرورت دیده می شود تا به اختصار مروری به نظریات گوناگون با گرایش ها و زمینه های متفاوت در مورد طبیعت انسان داشته باشیم و با تصورات گوناگون نظریه پردازان از مفهوم سلامت روان و ماهیت انسان بیشتر آشنا شویم.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت روان


[۱] Graham

[۲] Barry, M. M

[۳] Jenkins, R

[۴] Levnson, D

منابع

انجمن روانپزشکی آمریکا .(۲۰۱۳). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی(DSM-5). ترجمه یحیی سید محمدی (۱۳۹۳). تهران: روان.

بیابانگرد، اسماعیل و جوادی، فاطمه. (۱۳۸۳). سلامت روان شناختی نوجوانان و جوانان شهر تهران. مجله رفاه اجتماعی، شماره ۱۴: ۱۵۶-۱۳۷.

پاکیزه، علی. (۱۳۸۷). بررسی مقایسه ای سلامت روانی دانشجویان و تاثیر فعال سازی مفهوم معنویت بر آن. مجموعه مقالات چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان.

پروچاسکا، جیمز و نورکراس، جان. (۲۰۰۷). نظریه های روان درمانی (نظام های روان درمانی). ترجمه یحیی سید محمدی (۱۳۹۲).چاپ پنجم، تهران: روان.

پشتکار، راحله. (۱۳۸۸). بررسی سلامت روان و عزت نفس مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی «ره» با اطلاعات دموگرافیک در مشهد. پایان نامه کارشاسی ارشد، رشته راهنمایی و مشاوره، تهران: دانشگاه الزهرا.

تودور، کیت. (۱۹۹۶). ارتقاء سلامت روان: پارادایمها و برنامه ها.ترجمه مرتضی خواجوی(۱۳۸۲). تهران: سازمان بهزیستی کشور.

خدا رحیمی، سیامک. (۱۳۷۴). مفهوم سلامت روان شناختی. مشهد: انتشارات جاودان خرد.

راتوس، اسپنسر ا. و نوید، جفری . اس. (بی تا). بهداشت روانی. ترجمه: یحیی سید محمدی. (۱۳۸۹). چاپ دوم، تهران: ارسباران.

رحیمیان، حوریه بانو. (۱۳۸۲). نظریه ها و روش های مشاوره و روان درمانی. تهران: مهرداد.

روزنهان، دیوید و سلیگمن، مارتین ای. (۱۹۳۰). آسیب شناسی روانی. ترجمه یحیی سید محمدی (۱۳۹۰). جلد دوم، چاپ دوازدهم، تهران: ارسباران.

شفیع آبادی، عبدالله؛ و ناصری ، غلامرضا (۱۳۸۹). نظریه های رواندرمانی و مشاوره. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

شولتز، دوان. پی. و شولتز، سیدنی.الن. (۲۰۰۵). نظریه های شخصیت. ترجمه: یحیی سید محمدی(۱۳۸۶)، چاپ یازدهم، تهران: ویرایش.

کیمیایی، سید علی؛ خادمیان، حسین؛ و فرهادی، حسن. (۱۳۹۰). حفظ قرآن و تاثیر آن بر مولفه های سلامت روان. فصلنامه علمی-پژوهشی جامعه شناسی زنان، سال دوم، شماره چهارم: ۲۰-۱.

گنجی، حمزه. (۱۳۹۱). روان شناسی عمومی. چاپ پنجاه و هشتم. تهران: ساوالان.

گنجی، حمزه. (۱۳۹۱). روان شناسی عمومی. چاپ پنجاه و هشتم. تهران: ساوالان.

گنجی، مهدی. (۱۳۹۲). آسیب شناسی روانی بر اساس DSM –۵ . ترجمه، مهدی گنجی.جلد دوم، چاپ دوم، تهران: ساوالان.

لطافتی بریس، رامین. (۱۳۸۹). نظریه پردازان سلامت روان. تازه های روان درمانی، شماره ۵۵ و ۵۶: ۹۷- ۷۶.

لطافتی بریس، رامین. (۱۳۹۰). معیارهای سلامت روان. مجله رشد مشاور مدرسه، شماره ۲۴: ۳۶-۳۲.

موسوی، سمیه السادات. (۱۳۸۸). تاثیر روابط اجتماعی صمیمانه بر بهداشت روان. ادیان، مذاهب و عرفان. شماره ۱۴۷: ۱۳۴-۱۱۳.

میلانی فر، بهروز. (۱۳۸۹). بهداشت روانی. چاپ یازدهم. تهران: قومس.

نجات، حمید و ایروانی، محمود. (۱۳۷۸). مفهوم سلامت روان در مکاتب روان شناسی. مجله اصول بهداشت روانی، شماره۳: ۱۶۶-۱۶۰.

هالجین، ریچارد و ویتبورن، سوزان کراس. (۱۹۴۸). آسیب شناسی روانی: دیدگاههای بالینی درباره اختلال های روانی براساس DSM-IV-IR. ترجمه یحیی سید محمدی (۱۳۹۲). تهران: روان.

Barry, M. M. & Jenkins, R. (2007).Implementing Mental Health Promotion.

Deurzen, E. & Arnold-Baker, C. (2005), Existential Perspectives on Human Issues: a Handbook for Practice, London: Palgrave, Macmillan. Yalom, I. D. (1980). Existential psychotherapy. New York: Basic Books.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *