مقاله تخلیه عرضی

مقاله تخلیه عرضی

تحقیق تخلیه عرضی
دسته بندی معماری
بازدید ها ۵۴
فرمت فایل docx
حجم فایل ۱۵ کیلو بایت
تعداد صفحات فایل ۱۷

مقاله تخلیه عرضی

فروشنده فایل

کد کاربری ۷۶۱۲

کاربر

مقاله در مورد تخلیه عرضی

« تخلیه عرضی » موضوع ۸۲۱ کلیات

شاخص ۸۲۱.۱ مقدمه :

تخلیه عرضی شامل انتقال جریان آب سطحی و نهر در عرض یک بزرگراه می باشد . این امر توسط فراهم کردن یک نهر سرپوشیده بایک پل برای انتقال جریان از یک طرف جاده به طرف دیگر یا عبور از نوع دیگری از مانع جریان انجام می شود . علاوه بر عمل هیدرولیک یک نهر سرپوشیده باید بارهای سازه و ترافیک بزرگراه و زمینی را منتقل نماید . طراحی نهر سرپوشیده ، شامل طراحی هیدرولیک و سازه هر دو می باشد . این بخش از راهنما به بررسی طرح هیدرولیک نهرهای سرپوشیده می پردازد . طدح های هیدرولیک و سازه هر دو باید با مهندسی خوب و اقتصاد سازگار باشد . یک فهرست اقلام موارد طراحی تخلیه خوب و عوامل اقتصادی مورد نظر در شاخص ۸۰۱.۴ در نظر گرفته می شوند . اطلاعات درباره مقررات نیازمندیهای استحکام ، ارتقاع سفره های سیری Fill Table رو سایر خصوصیات فیزیکی شکلهای نهر سـرپـوشیده دیگر و موارد ممـکن اسـت در فصـل ۸۵۰، استـانداردهای فیزیکی یافت شود .

اطلاعات کامل تر در خصوص قوانین هیدرولیک و روش های مهندسی طراحی نهر سر پوشیده ممکن است در سری طراحی هیدرولیک شماره ۵ ، ‏” طراحی هیدرولیک نهرهای سرپوشیده بزرگراه ” یافت شود . ویژگیهای اصلی طرح نهر سرپوشیده و یک بازنگری خوب از موضوع در خطوط راهنمایی زهکشی بزرگراه AASIITO بحث شوند . سازه های با اندازه ۶.۱ متر در امتداد خط مرکزی جاده بصورت پل ها طبقه بندی می شوند و یک شماره پل تخصیص داده شده و توسط بخش سازه ها نگهداری و بازرسی می گردد . با این حال بعضی سازه های طبقه بندی شده به صورت پل ها به صورت هیدرولیک طراحی می گردند و از لحاظ سازه بصورت نهرهای سرپوشیده می باشند .

بعضی مثالها عبارت اند از نهرهای سرپوشیده جعبه چند مانعی و نهرهای سرپوشیده قوس مانند می باشد . نهرهای سرپوشیده ، همانطور که از پل ها متمایز میشوند ، معمولاً با خاکریزی پوشیده می شوند و دارای ماده ساختمانی در اطراف کل محیط مرئی هستند ، اگر چه بعضی ها بر روی جا پاهای Footingsپهن با بستر نهر پشتیبانی میشوند که به صورت کف نهر سرپوشیده عمل می نماید . پل ها برای بهره گیری از مزیت غرقه شدن تحت جریانهای سیلاب طراحی می گردند . در بسیاری از محلها ، یک پل یا یک نهرسرپوشیده هر دو نیازهای ساختمانی و هیدرولیکی عبور از نهر را ارضاء خواهند کرد . انتخاب سازه در این محلها باید بر پایه هزینه های ساخت و نگهداری ، احتمال خطر فروریزش failare ، احتمال خطر آسیب به اموال ، ایمنی ترافیک و ملاحظات محیط زیست و زیبایی شناسی باشد . نهر های سرپوشیده معمولاً سازه هایی کوچک هستند اما برای زهکشی کافی و یکپارچگی تأسیسات بزرگراه دارای اهمیت زیادی می باشند . اگر چه هزینه نهرهای سرپوشیده مجزا نسبتاً کم است، هزینه انباشته ساختمان نهر سرپوشیده یک بخش ضروری از هزینه کل ساختمان بزرگراه را ایجاد می نماید . بطور مشابه هزینه فقط مشابه ویژگیهای زهکشی بزرگراه ضروری است و نگهداری نهر سرپوشیده یک بخش بزرگی از این هزینه ها است . سرویس بهبود یافته برای مردم و یک کاهش در هزینه کل ساخت بزرگراه و نگهداری میتواند توسط انتخاب درست معیارهای طراحی و توجه دقیق به طراحی هیدرولیک هر نهر سرپوشیده بدست می آید .

۸۲۱.۲ ملاحظات طراحی : قبل از اینکه طراحی هیدرولیک یک نهر سرپوشیده یا پل بتواند آغاز شود ، تخلیه طراحی ، مقدار (Q ) آب بر حسب مترمکعب در ثانیه ، که در تاسیسات ممکن است برای انتقال پیش بینی شود باید برآورد گردد . مهمترین مرحله عبارت اند از ایجاد طغیان و یا تعداد دفعات سیلاب برای محل خاص و شرایط رایج می باشد ، به فصل ۸۱۰ آب شناسی ( هیدرولوژی ) و به ویژه موضوعات ۸۱۸ و ۸۱۹ برای اطلاعات مفید درباره روش های تحلیل هیدرولیک و ملاحظات مراجعه فرمایید . هنگامی که روش های تجربی برای بر آورد کردن نرخ اوج تخلیه ، Q طراحی ، برای نهرهای سرپوشیده مهم استفاده می شوند ، توصیه می شود که حداقل دو روش امتحان گردد . با مقایسه نتایج برآورد تخلیه قابل اطمینان تر برای حوزه تخلیه ممکن است بدست آید . این امر برای حوزهای رود بزرگتر ، مهمتر می باشد .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *