کاریردهای روانشناسی در محیط کار

کاریردهای روانشناسی در محیط کار

فهرست مطالب

۱ فهرست

۲ مقدمه

۳ قلمرو روانشناسی در کار

۴ کاربردهای کنونی روانشناسی در محیط کار

۵ زمینه های کاربرد روانشناسی در محیط کار

۶ انتظارات مدیران سطوح مختلف سازمانها از روانشناسی

۷ پیشنهادها

۸ خلاصه

۹ منبع

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها ۲۱
فرمت فایل doc
حجم فایل ۱۵ کیلو بایت
تعداد صفحات فایل ۲۹

کاریردهای روانشناسی در محیط کار

فروشنده فایل

کد کاربری ۱۵۷۸۵

کاربر

مقدمه :

در فصل حاضر فهرستی از ابعاد گوناگون کاربرد دانش روانشناسی در کار و

در حیطه زمانی برای دانشجویان رشته های مختلف و به ویژه برای مدیران

آینده و کنونی سازمانها معرفی شده است . دلیل اینکه مدیران را مخاطب

قرار داده ایم آن است که به نظر می رسد جوانه هر گونه تغییر و تحول

سازمانی باید در تفکر منطقی , باور داشتها و در عقل سلیم مدیران ,

خاصه مدیران سطوح بالای سازمانهای دولتی و بخش خصوصی کشورمان

بارور شود . اگر بالاترین سطوح مدیریت یک سازمان با دانش روانشناسی و

کاربردهای وسیع آن در همه ابعاد حیات سازمانی آشنا نباشد , سرپرست

واحد کوچکتر سازمان نیزنمی تواند در تحلیل مشاغل و در آزمایش و انتخاب

, آموزش , ارزشیابی و استفاده از نظامهای تشویق و تنبیه , افزایش سطح

روحیه و کارآمدی کارکنان تحت نظارت خود , از روشهای علمی شناخته

شده استفاده کند .

قلمرو روانشناسی در کار :

روانشناسی که آن را به عنوان مطالعه علمی رفتار و فرآیندهای ذهنی

موجود زنده تعریف می کنیم . از دو جنبه علمی و عملی یا حرفه ای مورد

توجه قرار می گیرد . وقتی درباره تحقیقات روانشناسی و استفاده از

روشهای علمی برای شناخت رفتار آدمی صحبت می کنیم در این صورت با

علم روانشناسی سروکار داریم و هنگامی که درباره کاربرد یافته های

روانشناسی در ابعاد گوناگون حیات انسانی سخن می گوییم حرفه

روانشناسی را مورد توجه قرار داده ایم . یک نفر روانشناس حرفه ای نیز

مانند یک فیزیکدان یا زیست شناس با کاربرد یافته های علمی رشته

تخصصی خود به منظور حل مشکلات عملی مردم سروکار دارد . در قلمرو

کاربرد روانشناسی در کار رفتار آدمی در رابطه با کار مورد مطالعه قرار

می گیرد و هدف اصلی روانشناس مطالعه و کاربرد آن دسته از اصول و

یافته های روانشناسی است که در رابطه بین انسان و کار او اثر می گذارد

. به اعتقاد بعضی از صاحب نظران , حیطه روانشناسی صنعتی از قلمرو

روانشناسی در کار , محدودتر است . در مورد روانشناسی صنعتی رفتار

آدمی در همه مراحل تولید , توزیع و مصرف کالاها و خدمات مورد مطالعه

قرار می گیرد , بطور کلی می توان گفت که :

در روانشناسی صنعتی با بررسی رفتار آدمی و کاربرد حقایق روانشناسی

در حل مسایل انسانی در سازمانها سروکار داریم . برای روانشناسی

صنعتی یافته های روانشناسی به صورت نظریه ها و روابط علّی بین محرک

و پاسخ مطرح است .

نکته مهم دیگر آنکه روانشناس از این یافته ها برای شناخت رفتار آدمی در

رابطه با کار و مسایل انسانی ناشی از کار استفاده می کند , بنابراین

می توان قلمرو روانشناسی کار را به عنوان مطالعه رفتار آدمی در آن جنبه

از حیات بدانیم که :

۱- با کار پیوندی تنگاتنگ دارد و رفتار آدمی را در رابطه با آن تحت مطالعه و

بررسی قرار می دهد .

۲- برای به حداقل رساندن مشکلات انسانی در کار از قوانین و یافته های

روانشناسی استفاده می کند .

در روانشناسی صنعتی کوشش اصلی آن روانشناس آن است که :

۱- هر سازمان تولیدی یا خدماتی به تولید آن دسته از کالاها و خدمات

بپردازد که اولاً نیازهای معقول آدمی را تامین کند و ثانیاً در این راه رفاه

جسمی و ارزشهای شخصی و انسانی مردم نیز مورد توجه قرار گیرد .

۲- کارآیی و خاصه اثر بخشی فعالیت کارکنان سازمانها در تولید و توزیع

کالاها و خدمات افزایش یابد .

۳- شرایطی فراهم شود تا کارکنان سازمانها با اعتقاد و علاقه به فعالیت

بپردازند .

۴- ارزشهای شخصی و انسانی کارکنان سازمانها همچنان محفوظ باقی

بماند و موجباتی فراهم گردد که ایمنی کارکنان در زمینه های سلامت

جسمی و روانی تامین شود .

۵- بهداشت روانی کارکنان سازمانها با تمام ابعاد آن تامین می شود و رشد

و بالندگی شخصیت آنان همراه با افزایش کارآیی و اثر بخشی فعالیتشان

مورد نظر قرار گیرد .

۶- مسایل انسانی در محیط کار حل شود و اگر بخواهیم واقع بینانه تر بیان

کنیم مسایل و مشکلات انسانی در محیط کار به حداقل برسد .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *